Miejsca popalone powstają, gdy w pobliżu wymalowania występuje strefa wpływu ciepła np. spawanie elementu, cięcie, ale też i łączenie modułów w większe sekcje. Identyfikujemy je po ciemnym przebarwieniu w kierunku czarnego, często tłustego nalotu. Obszary te mogą być szczególnie niebezpieczne dla konstrukcji. Spalone powłoki, najczęściej mają w swym składzie związki organiczne, i podczas spalania mogą chemicznie oddziaływać z materiałem konstrukcji (nawęglanie). Ponadto tłusty nalot uniemożliwia właściwą adhezję kolejnych warstw do takiej spalonej powłoki.
Często, gdy popalone miejsce nie zostało prawidłowo przygotowane, może wystąpić odbarwienie oraz rozwarstwienie powłok. Rozpuszczalniki i rozcieńczalniki ze świeżego wymalowania mogą reagować z produktami spalania, wynikiem czego powłoka może mieć zmieniony skład chemiczny, jest zanieczyszczona i nie spełnia swoich funkcji.
Zamalowane miejsca popalenia. Produkty spalania zaczynają przenikać wyprawki – odbarwienie powłoki.
W celu naprawy takiego obszaru, należy usunąć spalone powłoki z pewnym nadmiarem, gdyż strefa wpływu ciepła (i degradacji powłoki) nie ograniczona jest tylko do ciemnych miejsc. Czyszczenie najlepiej przeprowadzić metodą strumieniowo- ścierną, ewentualnie przez szlifowanie usunięcia zwęglonych, tłustych produktów spalania. Następnie należy miejsce odtłuścić (np. rozcieńczalnikiem), a następnie aplikować farby wg specyfikacji. Próba zamalowania takiego miejsca na tzw. “chama” kończy się ciemnym przebarwieniem malowanej farby, jak to widać na ostatnim zdjęciu.