Na powłoce pojawiają się kropki, plamki rdzy. Może to być spowodowane i najczęściej jest nie zamkniętym filmem. W zasadzie wada ta bardzo podobna jest do innej wady – otwarty film. Tutaj wypada wspomnieć, że wiele wad powłok przechodzą z jednej w drugą bardzo płynnie. Najważniejsze jest to, aby ustalić przyczynę wady i w przypadku tej szczególnej wady powiązać ją z rodzajem farb gruntowych stosowanych na projekcie. Tu podpowiadamy pojęcia napięcia powierzchownego podłoża oraz zwilżalności przez produkt malarski. Najczęściej tego typu wady trapią farby przepigmentowane (gdzie przekroczono krytyczny stosunek pigmentu do spoiwa) – obecnie grunty z dużą zawartością cynku (epoksydy i etylokrzemiany) – tu trudno mierzyć grubość powłoki na mokro, no i farby epoksydowe o stosunkowo małej zawartości części stałych.
Na poniższym zdjęciu pokazano taką wadę na spodzie kotła energetycznego pomalowanego farbą etylokrzemianową. Brak kontroli grubości na mokro i sposób utwardzania tejże farby spowodował stosunkowo szybko wadę powłoki.

Rdzewienie punktowe najczęściej spowodowane może być przez:
- zbyt duże rozwinięcie powierzchni;
- za bardzo rozcieńczoną farbę, a co za tym idzie zbyt małą grubość powłoki;
- wtrącenia (np. pozostałości ścierniwa);
- pinhole w powłoce.
Sposób naprawy:
- ponowne czyszczenie strumieniowo – ścierne,
- szlifowanie,
- ponowna aplikacja farby.